Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | |
---|---|---|---|
Totaal lasten | 29.293.418 | 29.594.639 | 28.136.780 |
Totaal baten | -6.210.021 | -6.018.845 | -6.057.377 |
Saldo programma | 23.083.398 | 23.575.794 | 22.079.403 |
Lasten
€ 28.136.780
Baten
€ -6.057.377
Nr | Taakveld | Begroting 2017 | Begroting 2018 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
0_2 | Burgerzaken | 947.182 | 913.238 | |
4_1 | Openbaar basisonderwijs | 50.391 | 52.737 | |
4_2 | Onderwijshuisvesting | 1.469.643 | 1.401.827 | |
4_3 | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 914.979 | 947.091 | |
5_1 | Sportbeleid en activering | 355.848 | 264.248 | |
5_2 | Sportaccommodaties | 1.248.536 | 1.181.763 | |
5_3 | Cultuurpresentatie, productie en partic. | 504.204 | 474.745 | |
6_1 | Samenkracht en burgerparticipatie | 2.687.974 | 1.933.852 | |
6_2 | Wijkteams | 1.789.646 | 1.469.450 | |
6_3 | Inkomensregelingen | 5.776.172 | 5.682.407 | |
6_4 | Begeleide participatie | 2.837.404 | 2.596.573 | |
6_5 | Arbeidsparticipatie | 872.914 | 405.517 | |
6_6 | Maatwerkvoorziningen (WMO) | 783.200 | 1.001.505 | |
6_71 | Maatwerkdienstverlening 18+ | 3.171.355 | 3.358.618 | |
6_72 | Maatwerkdienstverlening 18- | 4.912.866 | 5.135.404 | |
6_82 | Geescaleerde zorg 18- | 552.808 | 560.000 | |
7_1 | Volksgezondheid | 719.518 | 757.809 | |
Totaal Lasten | 29.594.640 | 28.136.784 | ||
Baten | ||||
0_2 | Burgerzaken | -439.761 | -456.830 | |
4_2 | Onderwijshuisvesting | -17.100 | -15.756 | |
4_3 | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | -81.563 | -75.890 | |
5_2 | Sportaccommodaties | -321.577 | -312.521 | |
6_1 | Samenkracht en burgerparticipatie | -187.827 | -173.263 | |
6_2 | Wijkteams | -55.208 | -67.460 | |
6_3 | Inkomensregelingen | -4.387.576 | -4.357.222 | |
6_5 | Arbeidsparticipatie | -52.140 | -35.550 | |
6_6 | Maatwerkvoorziningen (WMO) | -11.000 | -11.000 | |
6_71 | Maatwerkdienstverlening 18+ | -264.000 | 705.228 | |
6_72 | Maatwerkdienstverlening 18- | -201.093 | -1.257.113 | |
Totaal Baten | -6.018.845 | -6.057.377 | ||
Totaal | 23.575.794 | 22.079.403 |
Toelichting ontwikkelingen ten opzichte van vorig begrotingsjaar
Het resultaat van dit programma is € | 22.079.403,00 | (nadeel). | |
Toegelicht worden de (voornaamste) verschillen in lasten en baten van de begroting 2018 ten opzichte van de begroting 2017. |
LASTEN | |||
De lasten voor dit programma zijn € | 1.457.859,00 | lager geraamd dan in 2017. Dit wordt veroorzaakt door: |
- 0.2 Burgerzaken: de lasten van dit taakveld zijn € 33.945,00 lager uitgevallen dan in 2017:
- Salarissen 2018 zijn hoger ten opzichte van de salarissen 2017 € 14.000,00;
- In 2017 extra middelen geraamd met betrekking tot module BRP € 50.000,00;
- In 2018 hogere uitgaven aan rijksleges € 5.100,00 (zie ook baten);
- Aan overige kosten in 2018 € 3.000,00 minder geraamd.
- 4.2 Onderwijshuisvesting: de lasten van dit taakveld zijn € 67.817,00 lager uitgevallen dan in 2017 door:
- Lagere kapitaalslasten in 2018 € 62.000,00;
- Lagere kosten voor huur gymzalen bijzonder onderwijs € 12.000,00 door wegvallen huur gymzaal Riel door Vonder en aanpassing huur SARS;
- Hogere kosten in 2018 voor OZB en Rioolbelasting € 6.300,00.
- 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken: de lasten van dit taakveld zijn € 32.112,00 hoger uitgevallen dan in 2017 door:
- Salarissen 2018 zijn hoger ten opzichte van de salarissen 2017 € 2.200,00;
- Hogere bijdrage aan bestuur speciaal onderwijs door aanpassing en indexering van bedrag per leerling € 27.300,00;
- In 2017 is eenmalig een bedrag opgenomen van € 9.000,00 voor Taalpunt;
- In 2018 hogere uitgaven geraamd inzake Peuters naar de Opvang € 11.558,00 door hogere ontvangst van uitkering van het Rijk.
- 5.1 Sportbeleid en activering: de lasten van dit taakveld zijn € 91.600,00 lager uitgevallen dan in 2017 door:
- Salarissen 2018 zijn hoger ten opzichte van salarissen 2017 € 14.000,00;
- Overheveling budget van 2016 naar 2017 inzake combinatiefunctie € 50.000,00;
- In 2017 eenmalig een raming voor Combinatiefunctie Cultuureducatie € 56.000,00.
- 5.2 Sportaccommodaties: de lasten van dit taakveld zijn € 66.773,00 lager uitgevallen dan in 2017 door:
- Lagere kapitaalslasten in 2018 € 10.500,00 en € 15.000,00 aan afschrijving is ingaande 2018 bij programma Algemene dekkingmiddelen ondergebracht;
- In 2018 lagere raming voor gasverbruik sporthal de Haspel van € 7.800,00 omdat vanwege de renovatie van de Haspel (o.a. andere cv-ketel) het gasverbruik is afgenomen;
- Voor onderhoud en dagelijks beheer minder geraamd € 36.200,00, doordat in 2017 bij de Burap de werkelijke kosten Diamant zijn opgenomen;
- Indexering exploitatiebijdrage LACO € 2.500,00.
- 5.3 Cultuurpresentatie, productie en partic.: de lasten van dit taakveld zijn € 29.459,00 lager uitgevallen dan in 2017 door:
- Salarissen 2018 zijn lager t.o.v, salarissen 2017 € 27.000,00;
- Overheveling budget van 2016 naar 2017 inzake restant Bruisfonds € 5.400,00;
- Hogere bedrag aan subsidie Factorium omdat de indexering van subsidie 2017 in de raming 2018 is opgenomen € 3.000,00.
- 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie: de lasten van dit taakveld zijn € 754.123,00 lager uitgevallen dan in 2017 door:
- Salarissen 2018 zijn lager ten opzichte van salarissen 2017 € 527.000,00 vanwege raming op taakveld 6.71 en 6.72;
- Kapitaallasten 2018 lager ten opzichte van 2017 € 14.500,00 vanwege renteomslagpercentage;
- Overheveling budgetten van 2016 naar 2017 inzake incidentele subsidies (€ 5.400,00) en indexering subsidies (€ 20.000,00);
- Hoger bedrag aan subsidies diverse organisaties omdat de indexering van subsidie 2017 in de raming 2018 is opgenomen € 19.500,00 (raadsbesluit 11 juli);
- In 2017 is het restantbudget inzake invoeringskosten transities opgenomen € 55.500,00;
- In 2017 is € 80.000,00 als raming opgenomen inzake aanvullende subsidie 2016 en 2017 aan S.C.A.G.;
- Verlaging subsidie aan Scouting Goirle € 18.000,00 vanwege privatisering;
- Aan onderhoud gebouwen Scouting Goirle minder geraamd € 28.000,00, omdat in 2017 vanwege de privatisering budget hiervoor beschikbaar is gesteld;
- Lagere raming uitbestede werkzaamheden Beleid en Uitvoering WMO € 25.000,00
- 6.2 Wijkteams: De lasten van dit taakveld zijn € 320.196,00 lager geraamd dan in 2017 door:
- In 2017 zijn extra rijksmiddelen ontvangen met betrekking tot taakmutaties Sociaal Domein € 113.000,00;
- Op basis van huidige gegevens/cijfers zijn de ramingen voor 2018 inzake directe bedrijfslasten Wijkteams verlaagd met € 326.000,00 voornamelijk voor inhuur personeel en uitbestede werkzaamheden;
- Ingaande 2018 is er voor de inzet en ondersteuning van 't Loket 3D (Stg.MEE, CdT en IMW) hogere raming opgenomen € 194.000,00 (zie ook punt 2);
- In 2017 extra middelen opgenomen voor pilot Goirle (aandacht voor basiskracht) door Kompaan in de Bocht € 75.000,00.
- 6.3 Inkomensregelingen: de lasten van dit taakveld zijn € 93.765,00 lager uitgevallen dan in 2017 door:
- Salarissen 2018 lager ten opzichte van salarissen 2017 € 97.000,00;
- Hogere raming aan diverse uitbestede werkzaamheden in 2018 € 3.000,00.
- 6.4 Begeleide participatie: de lasten van dit taakveld zijn € 240.831,00 lager uitgevallen dan in 2017 door:
- Salarissen 2018 hoger ten opzichte van salarissen 2017 € 43.000,00;
- Van ministerie SZW wordt een lager bedrag ontvangen inzake WSW, hierdoor een lagere doorbetaling aan Diamant € 284.000,00.
- 6.5 Arbeidsparticipatie: de lasten van dit taakveld zijn € 467.397,00 lager uitgevallen dan in 2017 door:
- Salarissen 2018 hoger ten opzichte van salarissen 2017 € 68.000,00;
- Overheveling restantbudget re-integratie van 2016 naar 2017 € 60.000,00;
- Ingaande 2018 geen rijksmiddelen meer voor invoeringskosten Participatiewet SZW € 39.000,00;
- In 2017 heeft ContourdeTwern extra middelen ontvangen m.b.t. opvang statushouders en werkgroep statushouders € 76.000,00;
- Overheveling restant budget RMBA-middelen van 2016 naar 2017 € 39.000,00;
- Tot en met 2017 hebben we rijksmiddelen ontvangen inzake Opvang Vluchtelingen € 321.000,00.
- 6.6 Maatwerkvoorziening (WMO): de lasten van dit taakveld zijn € 218.305,00 hoger uitgevallen dan in 2017 doordat ingaande 2018 hier salarissen geraamd worden.
- 6.71 Maatwerkvoorzieningen 18+: de lasten van dit taakveld zijn € 187.264,00 hoger uitgevallen dan in 2017 door:
- Salarissen 2018 hoger t.o.v. salarissen 2017 € 125.000,00 (zie taakveld 6.1);
- Hogere integratie uitkering Wet Maatschappelijke Ondersteuning m.b.t. huishoudelijke hulp € 98.000,00;
- Ingaande 2018 worden onder WMO-begeleiding salarissen geraamd € 114.000,00;
- T.o.v. 2017 lagere raming voor PGB WMO begeleiding € 150.000,00 op basis van cijfers 2017.
- 6.72 Maatwerkdienstverlening 18-: de lasten van dit taakveld zijn € 222.538,00 hoger uitgevallen dan in 2017 door:
- Salarissen 2018 hoger ten opzichte van salarissen 2017 € 198.000,00 (zie taakveld 6.1);
- Op basis van huidige cijfers hogere raming in 2018 aan bijdrage voor Regionale Jeugdzorg van € 30.000,00. Voor Lokale Jeugzorg wordt de raming verlaagd met € 5.000,00.
- 6.82 Geëscaleerde zorg 18-: de lasten van dit taakveld zijn € 7.192,00 hoger uitgevallen dan in 2017 door verhoging van het budget Jeugdreclassering.
- 7.1 Volksgezondheid: de lasten van dit taakveld zijn € 38.292,00 hoger uitgevallen dan in 2017 door:
- Salarissen 2018 hoger t.o.v. salarissen 2017 € 16.000,00;
- In 2017 hogere bijdrage GGD € 26.000,00;
- Overheveling budget van 2016 naar 2017 voor Maatregelen infectieziekten € 3.500,00.
BATEN | ||
De baten voor dit programma zijn € | 38.532,00 | hoger geraamd dan in 2017. Dit wordt veroorzaakt door: |
- 0.2 Burgerzaken: de baten van dit taakveld zijn € 17.069,00 hoger uitgevallen dan in 2017 door hogere ontvangst van gemeenteleges voornamelijk voor reisdocumenten en hogere ontvangst aan rijksleges (zie ook lasten).
- 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken: de baten van dit taakveld zijn € 5.673,00 lager uitgevallen dan in 2017 doordat we in 2017 een ontvangst hebben opgenomen voor eenmalige terugvordering volwasseneducatie over 2015 en 2016.
- 5.2 Sportaccommodaties: de baten van dit taakveld zijn € 9.056,00 lager uitgevallen dan in 2017 door enerzijds indexering van de huren (€ 3.000,00) en anderzijds door het wegvallen van huurinkomsten gymzaal Riel (€ 12.000,00).
- 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie: de baten van dit taakveld zijn € 14.564,00 lager uitgevallen dan in 2017 door:
1. In 2018 lagere bijdrage van SCAG inzake vervanging inventaris € 3.000,00;
2. Hogere huuropbrengst m.b.t. Kinderopvang € 9.000,00 i.v.m. volledig jaar;
3. Vervallen van huur Scoutinggebouw Goirle € 20.500,00 vanwege de privatisering.
- 6.2 Wijkteams: de baten van dit taakveld zijn € 12.252,00 hoger uitgevallen dan in 2017 doordat in 2018 een hogere huuropbrengst is geraamd voor het Zorgcentrum.
- 6.3 Inkomensregelingen: de baten van dit taakveld zijn € 30.354,00 lager uitgevallen dan in 2017 door een lagere raming m.b.t. rente en aflossing bijstandsbesluit zelfstandigen / starters.
- 6.5 Arbeidsparticipatie: de baten van dit taakveld zijn € 16.640,00 lager uitgevallen dan in 2017 door lagere bijdrage RMBA-middelen begeleiding statushouders (2017: 22 statushouders / 2018: 15 statushouders).
- 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+: de baten van dit taakveld zijn € 969.228,00 lager uitgevallen dan in 2017 door:
1. Lagere afkoopsom regresrecht € 7.000,00;
2. In 2018 is een stelpost opgenomen van € 962.000,00 (uitgaven) in verband met het budgettair
neutraal ramen van middelen Sociaal Domein, onderdeel nieuwe WMO.
- 6.72 Maatwerkdienstverlening 18-: de baten van dit taakveld zijn € 1.056.020,00 hoger uitgevallen dan in 2018 door het opnemen van een stelpost in verband met het budgettair neutraal ramen van middelen Sociaal Domein, onderdeel Jeugdzorg.
Meerjarenramingen
Taakveld | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
0_2 | Burgerzaken | L | 913.237 | 925.685 | 940.349 | 955.247 | |
B | -456.830 | -374.737 | -376.936 | -373.862 | |||
4_1 | Openbaar basisonderwijs | L | 52.737 | 52.737 | 52.737 | 52.737 | |
4_2 | Onderwijshuisvesting | L | 1.401.826 | 1.381.672 | 1.368.687 | 1.358.210 | |
B | -15.756 | -15.994 | -16.235 | -16.480 | |||
4_3 | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | L | 947.091 | 963.095 | 979.367 | 995.913 | |
B | -75.890 | -76.145 | -76.404 | -76.667 | |||
5_1 | Sportbeleid en activering | L | 264.248 | 268.564 | 272.950 | 277.408 | |
5_2 | Sportaccommodaties | L | 1.181.763 | 1.187.539 | 1.195.943 | 1.201.336 | |
B | -312.521 | -317.216 | -321.982 | -326.820 | |||
5_3 | Cultuurpresentatie, productie en partic. | L | 474.745 | 482.766 | 490.921 | 499.212 | |
B | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
6_1 | Samenkracht en burgerparticipatie | L | 1.933.851 | 1.948.045 | 1.975.079 | 2.003.824 | |
B | -173.263 | -175.720 | -178.216 | -180.748 | |||
6_2 | Wijkteams | L | 1.469.450 | 1.470.954 | 1.472.485 | 1.474.043 | |
B | -67.460 | -68.473 | -69.502 | -70.545 | |||
6_3 | Inkomensregelingen | L | 5.682.407 | 5.690.676 | 5.702.262 | 5.714.033 | |
B | -4.357.222 | -4.357.222 | -4.357.222 | -4.357.222 | |||
6_4 | Begeleide participatie | L | 2.596.573 | 2.388.813 | 2.246.521 | 2.140.485 | |
6_5 | Arbeidsparticipatie | L | 405.517 | 405.517 | 405.517 | 405.517 | |
B | -35.550 | -35.550 | -35.550 | -35.550 | |||
6_6 | Maatwerkvoorziningen (WMO) | L | 1.001.505 | 1.004.776 | 1.008.096 | 1.011.465 | |
B | -11.000 | -11.000 | -11.000 | -11.000 | |||
6_71 | Maatwerkdienstverlening 18+ | L | 3.358.619 | 3.362.224 | 3.365.883 | 3.369.597 | |
B | 705.228 | 673.519 | 687.798 | 682.893 | |||
6_72 | Maatwerkdienstverlening 18- | L | 5.135.404 | 5.137.423 | 5.139.472 | 5.141.552 | |
B | -1.257.113 | -1.257.108 | -1.229.503 | -1.208.011 | |||
6_82 | Geescaleerde zorg 18- | L | 560.000 | 560.000 | 560.000 | 560.000 | |
7_1 | Volksgezondheid | L | 757.810 | 770.286 | 782.973 | 795.874 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Totaal lasten | 28.136.780 | 28.000.769 | 27.959.238 | 27.956.452 |
Totaal baten | -6.057.377 | -6.015.646 | -5.984.752 | -5.974.012 |
Saldo programma | 22.079.403 | 21.985.123 | 21.974.486 | 21.982.440 |
Toelichting meerjarenramingen
De mutaties in de meerjarenbegroting hebben betrekking op:
- een stijging van de salarislasten met 1,50% vanwege de te verwachtte generieke loonkostenstijging;
- een stijging van de budgetten en subsidies met 1,70% vanwege de te verwachtte prijsstijging (inflatie);
- een stijging van de inkomsten van derden met 1,50% vanwege de te verwachtte prijsstijging (inflatie);
- de vrijval van de kapitaallasten;
- vanwege de verlenging van de geldigheid van paspoorten daalt de opbrengst leges paspoorten vanaf 2019 aanmerkelijk;
- de lasten voor de jeugdzorg en de Wmo zijn meerjarig gelijk doorgetrokken. De integratie-uitkeringen nemen echter jaarlijks af. Om de dalende uitkeringen budgettair neutraal te verwerken is bij de taakvelden 6_71 Maatwerkvoorziening 18+ en 6_72 Maatwerkvoorziening 18- meerjarig een stelpost opgenomen zodat het in totaal voor deze twee onderdelen budgettair neutraal is geraamd;
- de budgetten voor de uitkeringen sociale zaken zijn de meerjarenbegroting ongewijzigd omdat tegenover de uitgaven grotendeels specifieke uitkeringen staan;
- bij het taakveld 6.4. Begeleide participatie is rekening gehouden met een lagere bijdrage aan de Diamant omdat de middelen in het kader van de Participatiewet fors dalen en het uitgangspunt in de begroting en de meerjarenbegroting is dat de transitie van de Participatiewet budgettaire neutraal wordt verwerkt.
Overzicht bestaand en nieuw beleid en mutaties reserves
Begroting | Meerjarenbegroting | |||
---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Saldo bestaand beleid | 22.079.403 | 21.985.123 | 21.974.486 | 21.982.440 |
Lasten nieuw beleid | 783.866 | 328.974 | 304.478 | 304.690 |
Baten nieuw beleid | - | - | - | - |
Exploitatieresultaat | 22.863.269 | 22.314.097 | 22.278.964 | 22.287.130 |
Mutaties reserves bestaand beleid | - | - | - | - |
Mutaties reserves nieuw beleid | 482.958 | 28.066 | 3.840 | 3.782 |
Saldo | 22.380.311 | 22.286.031 | 22.275.124 | 22.283.348 |
Beleidsintensiveringen
Investeringen
OHP 2018 | € 55.640,00 |
Op basis van het OHP 2018 dient rekening gehouden te worden met de volgende investeringen:
- Mill Hill College - sanering van asbesthoudende vensterbanken en kozijnen / kosten: € 3.850,00 (incl. BTW);
- Verbetering binnenklimaat Frankische Driehoek (locatie basisschool Den Bongerd) / kosten: € 16.790,00;
- Eerste inrichting onderwijs leerpakket en meubilair ten behoeve van de 22e en 23e groepsruimte van basisschool Den Bongerd / kosten: € 29.000,00;
- Aanvullende bekostiging 1e inrichting Taalschool - Taalklas / kosten: € 6.000,00.
De voortvloeiende lasten uit het OHP 2018 worden gedekt door te beschikken over de reserve huisvesting onderwijs.
Vervanging inventaris SCAG | € 39.000,00 |
Het bestuur van SCAG geeft aan dat diverse materialen/inventaris technisch zijn afgeschreven en vervangen dienen te worden. Voor 2018 wordt rekening gehouden met een totaal bedrag van
€ 39.000,00.
De lasten van deze investering worden in rekening gebracht bij SCAG.
Exploitatie
Taalschool / Taalklas | € 40.000,00 |
Ter uitvoering van het besluit van uw raad van 31 januari 2017 is in maart jl. de Taalschool gestart voor leerplichtige vergunninghouders in de leeftijd van 4 t/m 12 jaar. De Taalschool is gehuisvest in een ruimte van basisschool Den Bongerd in het kindcentrum Frankische Driehoek. Doelgroep voor de Taalschool zijn de kinderen die rechtstreeks uit het buitenland komen en de Nederlandse taal niet of nauwelijks beheersen. Onderdeel van de Taalschool is de Taalklas. Doelgroep van deze voorziening zijn de kinderen die de Nederlandse taal al wel spreken, maar een grote achterstand hebben op het gebied van woordenschat en van technisch en/of begrijpend lezen.
Doelstelling is de Taalschool/-klas voor langere termijn in stand te houden. Hiervoor is echter wel een continue instroom van (nieuwe) leerlingen noodzakelijk. Op dit moment stagneert deze instroom. Daarom wordt thans voorlopig geopteerd voor de instandhouding van deze voorziening tot het einde van het schooljaar 2017/2018. De verdere continuering is geheel afhankelijk van de mondiale ontwikkelingen van het vluchtelingenvraagstuk en de rol die ons land daarin vervult. Voor de Taalschool is een begroting opgesteld, in eerste instantie voor het kalenderjaar 2017. De inkomsten voor deze voorziening worden overwegend gegenereerd uit de middelen die via het ministerie van OCW worden ontvangen. Op dit moment bestaat er nog geen inzicht in de gemeentelijke taakstelling voor de opvang van vluchtelingen in 2018. Door de verminderde instroom moet rekening worden gehouden met een minder omvangrijke opdracht. Dit heeft direct een gevolg voor de Taalschool, omdat er daardoor minder middelen via het departement van OCW worden ontvangen. Het is niet uitgesloten dat de inkomstenstroom zelfs grotendeels stopt. Voor de instandhouding van de Taalschool t/m begin juli 2018 zijn daarom extra gemeentelijke middelen nodig. Afhankelijk van de taakstelling 2018 en de aard van de instroom kan hiermee een bedrag gemoeid zijn ad ca. € 40.000,00. Voor de dekking van deze gelden kunnen de (extra) rijksmiddelen worden aangewend die in 2016 via Uitwerkingsakkoord Verhoogde Asielinstroom zijn verkregen.
Inrichting Taalpunt Analfabetisme - Laaggeletterdheid in de gemeente Goirle | € 23.000,00 |
Om de vaardigheden van laaggeletterden te verbeteren en de achterstanden te bestrijden, worden via de Wet educatie en beroepsonderwijs financiële middelen beschikbaar gesteld. Vastgesteld is dat de doelgroep echter onvoldoende wordt bereikt. Om de aanpak van laaggeletterdheid en analfabetisme te versterken, is in 2015 in de regio het Taalnetwerk Midden-Brabant opgericht. Een van de speerpunten van het Taalnetwerk is het realiseren van lokale Taalhuizen/Taalpunten. Een Taalhuis c.a. is een herkenbare plek in het dorp waar laaggeletterden terecht kunnen met een vraag rondom het verkrijgen van basisvaardigheden (taal, rekenen, digitaal). Het Taalhuis is daarnaast een laagdrempelige ontmoetingsplek waar laaggeletterde volwassenen en/of inburgeraars, digibeten en vrijwilligers elkaar kunnen ontmoeten met als doel te oefenen met het lezen, het schrijven, het spreken en het luisteren, het rekenen, of zich te bekwamen in digitale vaardigheden. Op het spreekuur van het Taalhuis is wekelijks een vertegenwoordiger van het ROC Tilburg aanwezig die het taal-, reken- en digitaal niveau van de cliënt kan bepalen en een passend aanbod naar een aanbieder kan verzorgen. Het Taalhuis richt zich ook op de taalvrijwilligers, die laaggeletterden informatie kunnen verschaffen over de lesboeken, de oefenprogramma's, de cursussen en die de cliënten kunnen ondersteunen bij het gebruik van methodes.
Beoogd wordt in het voorjaar 2018 met een Taalhuis/-punt in onze gemeente van start te gaan. De gemeente dient de uitvoering van de coördinerende werkzaamheden van het Taalhuis te faciliteren. Door het Taalnetwerk is een profiel opgesteld van de coördinatiefunctie. Op basis van dit profiel worden de kosten van deze functie op jaarbasis geraamd op een bedrag ad € 23.000,00. De inrichting van het Taalhuis zal in nauw overleg met de bibliotheek Midden-Brabant en Contour de Twern tot stand worden gebracht.
Combinatiefuncties | € 59.908,00 |
In 2010 heeft gemeente Goirle een start gemaakt met combinatiefuncties. Combinatiefunctionarissen zijn werkzaam in twee van de sectoren onderwijs, sport en cultuur. Pas vanaf 2012 zijn er daadwerkelijk combinatiefunctionarissen aangesteld, te weten 0,5 fte bij Stichting Kindcentra Goirle (brede school coördinator), 0,7 fte bij stichting Jong (sportfunctionarissen) en 0,7 fte bij Factorium Podiumkunsten (cultuurfunctionarissen). In 2015 heeft de gemeente Goirle het deelnamepercentage aan de regeling combinatiefuncties verhoogd van 60% naar 100%. Dit betekent een verhoging van 1,9 fte naar 3,1 fte. De jaarlijkse rijksbijdrage voor 3,1 fte CF bedraagt € 62.283,00. Naar huidige inzichten wordt deze rijksbijdrage gedurende de gehele beleidsperiode 2018-2021 ontvangen.
In het kader van Back to Basics 2.0 zullen de huidige afspraken met SKG, Stichting Jong en Factorium Podiumkunsten worden gecontinueerd (1,9fte). In het najaar van 2017 wordt een nader besluit genomen over de inzet van de volledige 3,1 fte combinatiefuncties. In de gemeentebegroting is reeds een bedrag ad € 95.800,00 opgenomen. Om de volledige 3.1 fte CF te realiseren is een extra gemeentelijke bijdrage ad € 59.908,00 nodig.
Sociaal domein | € 250.000,00 |
De gemeente beschikt over een reserve sociaal domein van 1,1 miljoen. Het college wil de komende 4 jaar, jaarlijks, een bedrag van € 250.000,00 toevoegen aan de begroting sociaal domein. Dit bedrag wordt als volgt ingezet:
- Extra middelen om de lopende succesvolle burgerinitiatieven, die voorliggend zijn aan de maatwerkvoorzieningen en meer ruimte om nieuwe initiatieven te stimuleren door inzet van incidentele subsidie gedurende de looptijd van Back to basics 2.0. Kosten: € 25.000,00 per jaar.
- Versterking algemene voorliggende voorzieningen op lokaal niveau en extra middelen voor het structureel maken van tijdelijke inzet in de toegang. Kosten: € 175.000,00 per jaar.
- Ontwikkelingen nieuwe taken WMO en innovatie Jeugd. Kosten: € 50.000,00 per jaar. Er is een voorlopig budget gereserveerd. Nadere invulling volgt in relatie met de uitvoeringsagenda BtB 2.0 in 2018.
Voor 2018 worden de hogere budgetten gedekt uit de reserve sociaal domein en eventueel hogere budgetten na 2018 dienen opgevangen te worden binnen de budgetten sociaal domein.
Aandacht voor Basiskracht | € 75.000,00 |
We investeren in de gemeente Goirle flink in preventie vooral in doelgroep Jeugd. Dit doen we om problemen te voorkomen of problemen vroegtijdig te signaleren om erger te voorkomen. Hiervoor hebben we onder andere de werkwijze Aandacht voor Basiskracht geïmplementeerd. Deze ondersteuning is beschikbaar op alle kinder- en peuteropvang locaties en in de onderbouw van het basisonderwijs. De raad heeft eerder besloten om het project Aandacht voor Basiskracht om te zetten in een structurele werkwijze maar het budget daarvoor is nog niet structureel in de begroting opgenomen. Kosten: € 75.000,00 op jaarbasis.
Marietje Kessels | € 48.000,00 |
Het college is voornemens een bedrag van € 48.000,00 in de begroting 2018 op te nemen voor weerbaarheidstraining (Marietje Kessels Project). In de vergadering van de gemeenteraad van 11 juli 2017 is reeds besproken dat het college voor 2018 weerbaarheidstrainingen wil faciliteren in het basisonderwijs.
Marietje Kessels Project is een programma voor alle leerlingen van groep 7 van het basisonderwijs en richt zich op het weerbaar maken van kinderen tegen de diverse vormen van machtsmisbruik (bijvoorbeeld pesten, omgaan met groepsdruk en kindermishandeling). Over het structureel maken van deze voorziening wordt in de loop van 2018 beslist via de voorbereiding van de begroting 2019.
Buurtbemiddeling | € 10.000,00 |
De politie Zeeland-West-Brabant, maatschappelijk werk IMW en de woningcorporatie Leystromen constateren dat het helpend is als er bij overlast of onenigheid in de buurt of tussen buren er een partij is die als bemiddelaar kan optreden. Buurtbemiddeling zal worden uitgevoerd door getrainde vrijwilligers en aangestuurd door een betaalde kracht (coördinator) van ContourdeTwern(CdT). De doelstellingen van buurtbemiddeling zijn de woonoverlast te verminderen en escalaties in de buurt te voorkomen.
Buurtbemiddeling wordt opgestart voor een periode van 2 jaar. CdT verantwoordt zich na een periode van 1,5 jaar via een activiteitenverslag. Naar aanleiding van dit verslag zal de gemeente Goirle in gesprek gaan met CdT om het project buurtbemiddeling voort te zetten of om het project te beëindigen.
De totale kosten voor buurtbemiddeling bedragen € 15.000,00 voor het eerste jaar. Woningcorporatie Leystromen zal 1/3de van de kosten van buurtbemiddeling betalen. In totaal komen de kosten voor de gemeente Goirle voor het eerste jaar op € 10.000,00.
Sjors Sportief/Sjors creatief | € 6.000,00 |
In de periode 2013 - 2017 heeft de gemeente Goirle met groot succes het project Sjors Sportief/Sjors Creatief uitgevoerd. Gemiddeld genomen wordt 20% van de kinderen, die via proeflessen kennis maken met het Goirlese sport- en cultuuraanbod, lid van een vereniging. Voor de periode 2018-2021 willen wij dit project voortzetten. Jaarlijks vergt dit een budget van € 6.000,00.
Onderzoek zwembad | € 15.000,00 |
Op 31 augustus 2021 loopt het contract af met Laco International B.V. Het is noodzakelijk om in de komende jaren een onderzoek op te starten naar nut en noodzaak van een zwembad in Goirle.
Voor 2018 wordt rekening gehouden met een budget van € 15.000,00.
Big data | € 72.500,00 |
Big data kunnen ons helpen in het sociaal domein maar we zullen extra inzet moeten plegen om de monitoring en het gebruik van big data beter vorm te geven. We willen weten of we voor onze burgers ook de resultaten bereiken die we met ze afspreken in het plan van aanpak. Daarvoor zullen wij tijdelijk specialistische kennis in huis moeten halen en medewerkers gaan opleiden.
Begeleiding werkgroep opvang vluchtelingen | € 50.000,00 |
De begeleiding van de werkgroep opvang vluchtelingen is opgedragen aan Contour/de Twern. Deze begeleiding is een apart onderdeel geworden in de nieuwe aanbesteding Back to Basics 2.0. De afgelopen jaren is de financiering van de begeleiding steeds incidenteel gedekt, soms stonden daar deels incidentele rijksmiddelen tegenover. De financiering van deze begeleiding is daarmee onzeker. Vanaf 2018 houden we rekening met een structurele kostenpost van € 65.000,00, waarvan € 15.000,00 gedekt is vanuit de bestaande middelen.
Persoonlijke Gezondheidscheck (PGC) | € 20.000,00 |
De Persoonlijke Gezondheidscheck (PGC) is een online e-health instrument, waarmee deelnemers inzicht krijgen in de eigen gezondheid en leefstijl. Door advies op maat wordt zo de eigen regie versterkt. Om ervoor te zorgen dat men aan de slag gaat met de eigen gezondheid wordt er advies gegeven over mogelijke interventies binnen de sociale kaart van Goirle. Bij een hoog risico wordt er geadviseerd naar de huisarts te gaan.
Een derde deel van de ziektelast is te beperken door een andere leefstijl. Door de inwoners op preventieve wijze inzicht te verschaffen over de eigen gezondheid kan de ziektelast beperkt worden.
Gemeente Goirle heeft in 2016 deelgenomen aan een pilot. Na een eerste effectmeting na 3 maanden blijkt dat 50% van de deelnemers meer gemotiveerd is om aan de slag te gaan met de gezondheid. In september 2017 worden de uitkomsten van de pilot geëvalueerd. Bij de pilot was één huisartsenpraktijk betrokken. Mocht uit de evaluatie blijken dat de pilot op lange termijn een positief effect heeft gehad op de leefstijl van onze inwoners, willen wij de persoonlijke gezondheidscheck aanbieden bij alle huisartspraktijken in Goirle en Riel.
Gecombineerde Leefstijl Interventie (preventie overgewicht) | € 17.500,00 |
Vanuit het innovatie project van de GGD is vorig jaar de Gecombineerde leefstijl interventie (GLI) als innovatief project aangewezen. Er is een pilot opgestart bij vier gemeenten: Tilburg, Loon op Zand, Dongen en Heusden. Het doel van het project is het ontwikkelen van een kwalitatief goed, langlopend aanbod voor kansarme gezinnen met kinderen (4-12 jaar) met overgewicht of obesitas, als onderdeel van een integrale ketenaanpak overgewicht. Dit is ook een van de speerpunten uit de regionale nota volksgezondheid in Midden-Brabant. Het aanbod heeft richt zich op het realiseren van een gezond gewicht en een betere kwaliteit van leven (‘lekker in je vel’ zitten) bij deelnemende kinderen en een duurzaam gezondere leefstijl van de deelnemende gezinnen bewerkstelligen, die leidt tot een betere gezondheid en meer kwaliteit van leven en uiteindelijk minder zorggebruik.
De kosten hiervoor bedragen per gemeente € 34.858 voor 2 jaar en ervan uitgaande dat er 20 uur beleidsadvisering en 20 uur uitvoering worden gereserveerd vanuit de lokale accent GGD (voor 2 jaar).Dit komt neer op € 17.500,00 voor 2018 en € 17.500,00 voor 2019.
't Loket
Op 31 januari 2017 heeft de gemeenteraad besloten om voor de lange termijn huisvesting van het Loket 2 scenario’s verder op te pakken en uit te werken en daarvoor een voorbereidingskrediet ter beschikking te stellen. Scenario 1: Blijven zitten in de huidige panden op de locatie Zorgcentrum/de Marmot en scenario 2: Verplaatsing van 't Loket naar het CC Jan van Besouw. Bij scenario 2 wordt ook de huisvesting Mainframe betrokken. De nader uitgewerkte vervolgopdracht is juni 2017 door de gemeenteraad vastgesteld.
De opdracht wordt gefaseerd uitgevoerd. De eerste fase is er op gericht om antwoord te krijgen op de volgende vragen:
- Hoeveel m2 ruimten/werkplekken zijn voor de 5 kernpartners en mogelijke nieuwe kernpartners bij een efficiënt ruimtegebruik daadwerkelijk nodig.
- Is er hiervoor voldoende ruimte in het CC Jan van Besouw en is er de bereidheid om deze ruimte vrij te maken.
- Is het CC Jan van Besouw voor gebruikers van het Zorgcentrum voldoende laagdrempelig en toegankelijk en/of zo te maken.
Mocht blijken dat het CC Jan van Besouw toch geen haalbare optie is voor de huisvesting van de partners van het Zorgcentrum dan kan op dat moment besloten worden om alleen scenario 1 verder uit te werken. Dit zal in 2017 duidelijk zijn. In 2018 zal een definitieve keuze gemaakt worden. Dan zal duidelijk zijn wat nodig is om de komende 20 jaar hetzij gehuisvest te blijven op de huidige locatie, hetzij in het CC Jan van Besouw en wat dat kost. Na een definitieve keuze voor een van de twee scenario's, zal dit scenario in 2018 in een concreet ontwerp met meer definitieve kostenraming uitgewerkt worden.
Overzicht incidentele lasten en baten
Incidentele lasten | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
taalschool/taalklas | 40.000 | - | - | - |
Marietje Kessels | 48.000 | - | - | - |
budget onderzoek zwembad | 15.000 | - | - | - |
buurtbemiddeling | 10.000 | 6.667 | - | - |
extra budget voorzieningen soc. domein | 250.000 | - | - | - |
big data en sociaal domein | 72.500 | - | - | - |
leefstijlinterventie | 17.500 | 17.500 | - | - |
persoonlijke gezondheidscheck | 20.000 | - | - | - |
Incidentele baten | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
beschikking awr: | ||||
Marietje Kessels | 48.000 | - | - | - |
budget onderzoek zwembad | 15.000 | - | - | - |
buurtbemiddeling | 10.000 | 6.667 | - | - |
big data en sociaal domein | 72.500 | - | - | - |
leefstijlinterventie | 17.500 | 17.500 | - | - |
persoonlijke gezondheidscheck | 20.000 | - | - | - |
beschikking reserve sociaal domein | ||||
extra budget voorzieningen soc. domein | 250.000 | - | - | - |