Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | |
---|---|---|---|
Totaal lasten | 27.058.993 | 24.814.449 | 19.115.506 |
Totaal baten | -18.247.723 | -14.523.411 | -13.360.165 |
Saldo programma | 8.811.270 | 10.291.038 | 5.755.341 |
Lasten
€ 19.115.506
Baten
€ -13.360.165
Nr | Taakveld | Begroting 2017 | Begroting 2018 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
2_1 | Verkeer en vervoer | 7.073.211 | 2.689.347 | |
2_2 | Parkeren | 233.679 | 231.033 | |
3_1 | Economische ontwikkeling | 211.511 | 242.238 | |
3_3 | Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 284.008 | 291.381 | |
3_4 | Economische promotie | 139.087 | 130.630 | |
5_4 | Musea | 10.657 | 10.799 | |
5_5 | Cultureel erfgoed | 1.096.883 | 983.536 | |
5_6 | Media | 472.076 | 474.206 | |
5_7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 1.239.072 | 1.257.891 | |
7_2 | Riolering | 1.994.255 | 1.848.417 | |
7_3 | Afval | 1.912.873 | 1.718.316 | |
7_4 | Milieubeheer | 600.538 | 533.323 | |
7_5 | Begraafplaatsen en crematoria | 1.184 | 1.196 | |
8_1 | Ruimtelijke ordering | 763.260 | 476.353 | |
8_2 | Grondexploitatie (niet-bedrijventerrein) | 7.824.503 | 7.543.741 | |
8_3 | Wonen en bouwen | 957.655 | 683.099 | |
Totaal Lasten | 24.814.452 | 19.115.506 | ||
Baten | ||||
2_1 | Verkeer en vervoer | -179.217 | -180.734 | |
2_2 | Parkeren | -67.676 | -68.353 | |
3_3 | Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | -332.844 | -313.420 | |
3_4 | Economische promotie | -106.500 | -115.000 | |
5_4 | Musea | -18.566 | -18.332 | |
5_5 | Cultureel erfgoed | -53.898 | -54.661 | |
5_7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -3.000 | -3.000 | |
7_2 | Riolering | -2.224.080 | -2.176.500 | |
7_3 | Afval | -2.262.660 | -2.188.224 | |
7_4 | Milieubeheer | -800 | -810 | |
7_5 | Begraafplaatsen en crematoria | -65 | -65 | |
8_1 | Ruimtelijke ordering | -296.814 | -91.825 | |
8_2 | Grondexploitatie (niet-bedrijventerrein) | -7.824.503 | -7.543.741 | |
8_3 | Wonen en bouwen | -1.152.788 | -605.500 | |
Totaal Baten | -14.523.411 | -13.360.165 | ||
Totaal | 10.291.038 | 5.755.341 |
Toelichting ontwikkelingen ten opzichte van vorig begrotingsjaar
Het resultaat van dit programma is € | 5.755.341,00 | (nadeel). | |
Toegelicht worden de (voornaamste) verschillen in lasten en baten van de begroting 2018 ten opzichte van de begroting 2017. |
LASTEN | |||
De lasten voor dit programma zijn € | 5.698.943,00 | lager geraamd dan in 2017. Dit wordt veroorzaakt door: |
- Lagere lasten voor de grondexploitatie ad € 711.000,00;
- Lagere extra afschrijvingslasten ad € 4.595.200,00;
* belangrijkste oorzaak is dat bij wegen, straten en pleinen in 2017 afschrijvingen ineens worden verantwoord voor de voorbereidingskosten en uitvoeringskosten van de aanleg van diverse rotondes en de faunatunnel ad € 4.304.200,00;
* daarnaast zijn er extra afschrijvingen geraamd voor enkele projecten en dat voor een totaal bedrag van € 101.000,00;
* in 2017 is een budget van € 190.000,00 voor cyclisch onderhoud gemeentegebouwen. Ook dit bedrag wordt ineens afgeschreven en wordt gedekt door te beschikken over de reserve onderhoud gemeentegebouwen.
- In 2017 zijn budgetten geraamd voor in totaal € 174.700,00 omdat die zijn overgeheveld van 2016 naar 2017. Het betreft overgehevelde budgetten voor groen, riolering, afval, verkeer en vervoer, vergunningverlening en gemeentelijke gebouwen;
- De kapitaallasten zijn in 2018 per saldo € 217.200,00 lager ten opzichte van 2017. Dit valt uiteen in lagere rentelasten ad € 306.600,00 en dat wordt veroorzaakt door de verlaging van de renteomslag van 2,5% naar 2%. De afschrijvingslasten zijn € 89.400,00 hoger en dat wordt voornamelijk veroorzaakt omdat de afschrijving bij annuiteitenmethode hoger worden als de rente daalt en de renteomslag is gedaald van 2,5% naar 2%.
- Lagere lasten ad € 203.000,00 voor het taakveld afval:
* lagere lasten ad € 132.000,00 voor de pilot grondstoffenbeleidsplan;
* lagere salarislasten ad € 37.000,00 omdat in 2017 rekening is gehouden met inhuur voor de
implementatie van het grondstoffenbeleidsplan;
* lagere lasten ad € 25.000,00 omdat er geen PMD zakken meer nodig zijn;
* lagere storting in de voorziening ad € 9.000,00.
- Hogere lasten salarissen voornamelijk vanwege de generieke salariskostenstijging o.a.als een gevolg van de stijging van de pensioenpremie ad € 125.000,00;
- Indexering reguliere budgetten met 1,00 % ad € 37.000,00.
BATEN | ||
De baten voor dit programma zijn € | 1.163.246,00 | lager geraamd dan in 2017. Dit wordt veroorzaakt door: |
- Lagere inkomsten voor de grondexploitatie ad € 280.800,00. De baten en lasten op grondexploitaties verlopen (budgettair neutraal) via dit programma. Tegenover de geraamde lasten staan in feite dezelfde baten in de vorm van overboeking naar de balans. Het verschil tussen baten en lasten betreft hogere uitgaven, waardoor ook de beschikking over de algemene reserve grondexploitatie voor ditzelfde bedrag hoger is;
- Lagere opbrengsten ad € 205.000,00 omdat in 2017 diverse opbrengsten zijn geraamd in het kader van de passieve grondpolitiek. Het betreft de opbrengsten van de projecten de Zuidrand, de Leyoever en de hoek Thomas van Diessenstraat/Kloosterstraat;
- Lagere opbrengst rioolrecht ad € 48.000,00 voornamelijk vanwege de gevolgen van de wijziging van het BBV waardoor er minder rente toegerekend kan worden aan het taakveld riolering en dat leidt tot een verlaging van de tarieven. In 2017 was het renteomslagpercentage 2,5% en dat van 2018 is 2%.
- In 2017 zijn in de Burap extra kosten geraamd voor afval en die zijn gedekt door te beschikken over de voorziening afvalstoffenheffing voor € 79.500,00. In 2018 zijn de lasten en baten in evenwicht en is geen beschikking over de voorziening nodig.
- In 2017 is een opbrengst geraamd van € 600.000,00 vanwege de opbrengst van de verkoop van twee woningen;
- De opbrengst van de reclame-uitingen in de openbare ruimte is in 2018 substantieel lager en dat is een bedrag van € 33.500,00;
- een hogere opbrengst van de bouwleges ad € 50.000,00;
- een hogere opbrengst afval ad € 5.000,00 onderdeel plastic, drankkarton en metaal (pdm).
Meerjarenramingen
Taakveld | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2_1 | Verkeer en vervoer | L | 2.689.347 | 2.772.993 | 2.826.273 | 2.848.325 | |
B | -180.734 | -182.671 | -184.637 | -186.632 | |||
2_2 | Parkeren | L | 231.033 | 233.524 | 236.061 | 238.645 | |
B | -68.353 | -69.380 | -70.421 | -71.479 | |||
3_1 | Economische ontwikkeling | L | 242.239 | 246.173 | 250.171 | 254.235 | |
B | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
3_3 | Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | L | 291.381 | 291.750 | 292.125 | 292.506 | |
B | -313.420 | -314.106 | -314.802 | -315.509 | |||
3_4 | Economische promotie | L | 130.630 | 132.774 | 134.953 | 137.169 | |
B | -115.000 | -116.350 | -117.721 | -119.112 | |||
5_4 | Musea | L | 10.799 | 10.917 | 10.214 | 10.354 | |
B | -18.332 | -18.607 | -18.887 | -19.171 | |||
5_5 | Cultureel erfgoed | L | 983.536 | 980.446 | 982.425 | 984.448 | |
B | -54.661 | -55.481 | -56.314 | -57.159 | |||
5_6 | Media | L | 474.206 | 481.769 | 489.462 | 497.292 | |
5_7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | L | 1.257.891 | 1.269.421 | 1.289.357 | 1.305.613 | |
B | -3.000 | -3.045 | -3.091 | -3.138 | |||
7_2 | Riolering | L | 1.848.417 | 1.847.621 | 1.843.487 | 1.823.955 | |
B | -2.176.500 | -2.175.753 | -2.172.320 | -2.152.087 | |||
7_3 | Afval | L | 1.718.315 | 1.718.315 | 1.718.315 | 1.718.315 | |
B | -2.188.224 | -2.188.224 | -2.188.224 | -2.188.224 | |||
7_4 | Milieubeheer | L | 533.323 | 541.739 | 550.292 | 554.733 | |
B | -810 | -798 | -786 | -774 | |||
7_5 | Begraafplaatsen en crematoria | L | 1.196 | 1.217 | 1.238 | 1.260 | |
B | -65 | -66 | -67 | -69 | |||
8_1 | Ruimtelijke ordering | L | 476.354 | 482.686 | 489.113 | 495.640 | |
B | -91.825 | -92.364 | -92.913 | -93.470 | |||
8_2 | Grondexploitatie (niet-bedrijventerrein) | L | 7.543.741 | 7.543.741 | 7.543.741 | 7.543.741 | |
B | -7.543.741 | -7.543.741 | -7.543.741 | -7.543.741 | |||
8_3 | Wonen en bouwen | L | 683.098 | 693.408 | 703.879 | 709.105 | |
B | -605.500 | -613.841 | -622.307 | -630.900 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Totaal lasten | 19.115.506 | 19.248.492 | 19.361.105 | 19.415.336 |
Totaal baten | -13.360.165 | -13.374.427 | -13.386.231 | -13.381.465 |
Saldo programma | 5.755.341 | 5.874.065 | 5.974.874 | 6.033.871 |
Toelichting meerjarenramingen
De mutaties in de meerjarenbegroting hebben betrekking op:
- een stijging van de salarislasten met 1,50% vanwege de te verwachtte generieke loonkostenstijging;
- een stijging van de budgetten met 1,70% vanwege de te verwachtte prijsstijging (inflatie);
- een stijging van de inkomsten van derden met 1,50% vanwege de te verwachtte prijsstijging (inflatie);
- de vrijval van de kapitaallasten;
- bij het taakveld 2.1. Verkeer en vervoer is bij het onderdeel wegen, straten en pleinen rekening gehouden met de stijging voor groot onderhoud op basis van het wegenbeleidsplan dat op 9 december 2014 door de gemeenteraad is vastgesteld. Jaarlijks wordt de raming verhoogd met € 35.000,00 tot het moment dat het budget is geraamd dat correspondeert met het door de raad vastgesteld kwaliteitsniveau B. De meerkosten worden gedekt omdat het investeringsniveau neerwaarts is bijgesteld en de daarbij behorende lagere kapitaallasten worden ingezet om de raming voor het groot onderhoud te verhogen;
- de vrijval van de kapitaallasten voor de taakvelden 7.2. riolering en 7.3. afval worden bij taakveld 0,8 Overige baten en lasten tegen geraamd omdat het voordeel van de lagere kapitaallasten wordt verrekend met de opbrengsten c.q. de daarvoor bestemde voorziening. Ook de overige uitgaven en inkomsten voor deze producten zijn daarom in de meerjarenbegroting ongewijzigd;
- de budgetten binnen het taakveld 8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerrein) zijn in de meerjarenbegroting constant geraamd omdat stijging/daling van budgetten en inkomsten binnen de grondexploitatie verrekend worden.
Overzicht bestaand en nieuw beleid en mutaties reserves
Begroting | Meerjarenbegroting | |||
---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Saldo bestaand beleid | 5.755.341 | 5.874.065 | 5.974.874 | 6.033.871 |
Lasten nieuw beleid | 532.152 | 621.537 | 596.025 | 710.856 |
Baten nieuw beleid | 187.810 | 207.483 | 250.767 | 294.922 |
Exploitatieresultaat | 6.099.683 | 6.288.119 | 6.320.132 | 6.449.805 |
Mutaties reserves bestaand beleid | - | - | - | - |
Mutaties reserves nieuw beleid | 358.000 | 103.000 | - | - |
Saldo | 5.741.683 | 6.185.119 | 6.320.132 | 6.449.805 |
Beleidsintensiveringen
Investeringen
GVVP | € 75.000,00 |
Vanuit het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan worden voor een bedrag van € 75.000,00 de volgende projecten uitgevoerd:
- Aanpassingen op de aansluitingen Dorpsstraat – Tilburgseweg – Van Haestrechtstraat
- Kleine aanpassingen rotonde Rillaersebaan – Abcovenseweg – Hoge wal.
Infraplan wegen (IPW0) 2018 | € 1.162.000,00 |
Voor de uitvoering van het wegenbeleidsplan 2014-2023 is voor 2018 een totaal krediet van € 1.162.000,00 nodig. In de meerjarenbegroting hebben wij al rekening gehouden met de daaruit voortvloeiende kapitaallasten.
2018 (incl. indexering): € 1.162.000,00
2019 (incl. indexering): € 1.185.000,00
2020 (incl. indexering): € 1.209.000,00
2021(incl. indexering): € 1.233.000,00
Deze investering brengt structureel kapitaallasten met zich mee (1e jaar: € 69.720,00).
Aanvullende maatregelen infraplan | € 200.000,00 |
In de meerjarenbegroting is rekening gehouden met financiële middelen voor de uitvoering van het Wegenbeleidsplan 2014-2023. Wat niet binnen de reikwijdte van het wegenbeleidsplan zit en waarvoor geen krediet voor is gereserveerd, zijn verbeteringen aan de weg, bijvoorbeeld vanuit het oogpunt verkeersveiligheid. Het uitvoeringskrediet van het Gemeentelijke Verkeers- en Vervoerplan voorziet wel in enkele aanpassingen, maar dekt in geen geval de aanpassingen die op dit moment door de samenleving worden gevraagd. Concreet voorbeeld is de Baronielaan. Wel middelen voor de reconstructie van de weg, onvoldoende middelen voor een wegversmalling ten behoeve van duurzaam veilig, tenzij concessies worden gedaan op het gebied van de kwaliteit van de openbare ruimte. Om voor 2018 wel mogelijk te maken dat aanvullende maatregelen genomen kunnen worden is een aanvullend krediet nodig van € 200.000,00. In 2018 evalueren we het Integraal Beheer en Onderhoudsplan (IBOR) en het Beleidsplan Wegen en leggen we de raad een voorstel voor het vervolg voor.
Oversteek Rillaersebaan | € p.m. |
In 2017 voeren we een onderzoek uit naar de oversteekbaarheid van de Rillaersebaan. Hieruit volgen maatregelen die vragen om een goede voorbereiding. Daarvoor hebben we een voorbereidingskrediet nodig, waarvan de hoogte afhankelijk is van de uitkomst van het onderzoek. Bij de begrotingsbehandeling is bekend welk krediet benodigd zal zijn en vragen we de raad een voorbereidingskrediet ter beschikking te stellen.
Toegangssysteem parkeergarage de Hovel | € 15.000,00 |
Het toegangssysteem van de parkeergarage de Hovel is verouderd, biedt niet de mogelijkheden die we nodig hebben en de technische ondersteuning van de leverancier wordt stop gezet. Een nieuw toegangssysteem is daarom noodzakelijk. Kosten zijn begroot op € 15.000,00.
Openbare verlichting | € 123.000,00 |
Het beleidsplan Openbare verlichting 2011-2016 is vastgesteld door de gemeenteraad van 15 maart 2012. Daarbij is o.a. uitgegaan van lasten van investeringen voor achterstallige vervanging van de openbare verlichting. Voor 2018 is een uitvoeringskrediet nodig van € 123.000,00. Deze investering brengt structureel lasten met zich mee (1e jaar: € 7.380,00).
Speeltoestellen | € 55.000,00 |
In het werkplan van de Nota Speelruimte is een doorkijk gegeven, die laat zien dat tot 2025 nog forse investeringen nodig zijn om speeltoestellen veilig en heel te houden. Op basis van het inspectierapport en de werkelijke staat van de toestellen moeten we op een zevental locaties enkele grotere toestellen vervangen. Totale kosten hiervoor schatten we in op € 55.000,00.
Infraplan riolering (IPR) 2018 - 2021 | € 1.299.000,00 |
Vervanging riolering. Deze investeringspost wordt op basis van een jaarlijks vervangings- c.q. aanlegprogramma ingezet. Dit op basis van het door de gemeenteraad op 9 december 2014 vastgestelde vGRP. Koppeling met het Infraplan is mogelijk.
2018: € 1.299.000,00
2019: € 244.000,00
2020: € 1.008.000,00
2021: € 1.028.000,00
Infraplan riolering (IPR) 2018 - 2021 | € 96.000,00 |
Vervanging gemalen, drukriolering en randvoorzieningen elektrisch/mechanisch. Deze investeringspost wordt op basis van een jaarlijks vervangings- c.q. aanlegprogramma ingezet. Dit op basis van het door de gemeenteraad op 9 december 2014 vastgestelde vGRP. Koppeling met het Infraplan is mogelijk.
2018: € 96.000,00
2019: € 153.000,00
2020: € 144.000,00
2021: € 147.000,00
Exploitatie
Beheer onverharde wegen | € 20.000,00 |
Voor het onderhoud van halfverharde en onverharde wegen komen we structureel middelen tekort. Om op een aanvaardbaar niveau van onderhoud te komen is een extra bedrag van € 20.000,00 structureel nodig. Door een deel van de aanvulling van € 35.000,00 op groot onderhoud elementverharding om te buigen naar het onderhoud onverharde wegen, kunnen we dit kostenneutraal oplossen.
Onderzoek fietspad van Riel naar Gilze | € 25.000,00 |
In 2017 en 2018 onderzoeken we de (financiële) haalbaarheid om een vrijliggend fietspad te realiseren van Riel naar Gilze. Hiervoor is een onderzoeksbudget benodigd.
Aanleg fietsvoorziening fietspad van Riel naar Gilze | € p.m. |
In 2017 en 2018 onderzoeken we de (financiële) haalbaarheid om een vrijliggend fietspad te realiseren van Riel naar Gilze. Mogelijk vindt uitvoering in 2018 plaats. Hiervoor wordt dan in 2018 een apart raadsvoorstel voorbereid.
City marketing /promotie | € 10.000,00 |
Om vanuit citymarketing het concept Gôolse Geheimen verder uit te kunnen werken en te kunnen promoten, vragen we een aanvullend budget van € 10.000,00. Dit zal met name worden aangewend voor de verdere digitale uitrol van dit concept, alsmede voor het stimuleren van activiteiten/producten in de lijn van Gôolse Geheimen.
NK Streetrace | € 2.000,00 |
Sinds enkele jaren faciliteert de gemeente vanuit verschillende beleidsdomeinen de organisatie van de NK Street Race. Dit jaarlijkse evenement is ondertussen de grootste publiekstrekker voor de gemeente. Het belang van dit evenement wordt onderkend. Daarom heeft het college besloten de bijdrage van de gemeente een structureel karakter te geven.
Wandel en fietsroutestructuren | € 15.000,00 |
Ter versterking van het toeristisch product Bels Lijntje (koppeling Bels Lijntje met overige toeristische voorzieningen, verwijzingen en bebording) alsmede het opknappen van de routestructuren (vervangen bebording wandel, aanleg en onderhoud) is eenmalig extra budget noodzakelijk. De verwachting is dat de kosten voor beide zaken gezamenlijk € 15.000,00 bedragen.
Onkruidbestrijding sportterreinen | € 25.000,00 |
In 2020 mag er geen chemische onkruidbestrijding meer plaatsvinden op de sportvelden. Als duurzame gemeente willen we nu al geheel af van het chemische onkruidbeheer, ook op sportvelden. Dit is helaas structureel duurder. Daarom zijn vanaf 2018 extra middelen opgenomen.
Onderhoud sportterreinen | € p.m. |
We onderzoeken hoe we de kosten voor het onderhoud van sportterreinen naar beneden kunnen bijstellen, nadat we een aantal jaren structureel hebben overschreden. Hiervoor zijn we met de verenigingen in gesprek. Mocht het resultaat zijn dat we extra middelen nodig hebben dan we nu inzetten, dan zal daar separate besluitvorming in de raad over plaatsvinden.
Groot onderhoud in groen | € 65.000,00 |
In het Beheerplan Openbaar Groen 2015-2025 is vastgesteld dat we jaarlijks evalueren waar groot onderhoud aan groen nodig is om aan de vastgestelde beeldkwaliteit te blijven voldoen. Voor 2018 zijn drie projecten aan de orde:
- Guido Gezellelaan: groot onderhoud aan bomen (dunnen en snoeien);
- Melkweg (Abcoven oost): renoveren plantsoen en deels omvormen van het plantsoen naar gras;
- Geluidswal Turnhoutsebaan: groot onderhoud.
Totaal kosten hiervoor worden ingeschat op € 65.000,00.
Omgevingsvisie | € 150.000,00 |
In 2019 zal de nieuwe Omgevingswet in werking treden. De komende twee jaar moeten we een aantal stappen zetten om te voldoen aan de nieuwe wetgeving. Het opstellen van de Omgevingsvisie zal ca.
€ 75.000,00 kosten. Afhankelijk van de gekozen mate van participatie kan dit bedrag meer worden. In 2017 zal daar de eerste aanzet voor worden gedaan.
De Omgevingswet heeft ook impact op onze werkwijze en op de eisen die we moeten stellen aan de digitalisering. We dienen allerhande werkprocessen op elkaar af te stemmen. Dit vraagt ambtelijke capaciteit en brengt dus ook kosten met zich mee. Ook hiervoor stellen we voor € 75.000,00 te reserveren.
Groot onderhoud gebouwen | € 222.000,00 |
Onder dit project worden geraamd de uitgaven betreffende groot en cyclisch onderhoud voor alle gemeentelijke gebouwen. Voor een specificatie wordt verwezen naar de bijlage onderhoud gemeentelijke gebouwen.
Overzicht incidentele lasten en baten
Incidentele lasten | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
beleidsmedewerker R&B | 36.000 | 36.000 | - | - |
applicatiebeheer Squit XO | 31.000 | 31.000 | - | - |
administratieve ondersteuning VVH | 36.000 | 36.000 | - | - |
onderzoek fietspad Riel-Gilze | 25.000 | - | - | - |
wandel en fietsroutestructuren | 15.000 | - | - | - |
groot onderhoud in het groen | 65.000 | - | - | - |
budget omgevingsvisie | 150.000 | - | - | - |
Incidentele baten | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
beschikking awr: | ||||
beleidsmedewerker R&B | 36.000 | 36.000 | ||
applicatiebeheer Squit XO | 31.000 | 31.000 | ||
administratieve ondersteuning VVH | 36.000 | 36.000 | ||
onderzoek fietspad Riel-Gilze | 25.000 | - | ||
wandel en fietsroutestructuren | 15.000 | - | ||
groot onderhoud in het groen | 65.000 | - | ||
budget omgevingsvisie | 150.000 | - | ||